En förpackning är så otroligt mycket mer än något att bara förvara en produkt i. Med rätt val av förpackning kan försäljningen öka drastiskt. Idag är förpackningen en viktig del av marknadsföringen.

Vi har sammanställt 5 anledningar till varför en väl vald förpackning är viktig.

1. En majoritet väljer produkt beroende på förpackning

Det är ganska sällan som konsumenter gör rejäl research och undersöker vilken produkt som är bäst. Nej, istället är det förpackningen som bidrar till de flesta köpbeslut. Enligt en undersökning sker 64 procent av alla köp utan någon djupare vetskap om produkten. Istället är det förpackningen som leder till beslutet.

2. Kartongaskar ger ett lyxigare intryck

Vad känns lyxigare: en chokladkaka i pappersfolie eller praliner i en stilig ask i kartong? Det är knappast en slump att specialister som Nice Boxes lyckas så bra med vad de gör. Oavsett om du säljer choklad, godis eller presenter kommer en kvalitetsask av kartong att förhöja intrycket av produkten. Denna typ av förpackningar gör att en så pass enkel present som choklad eller godis kan ges bort som en lyxig gåva. Se pralinaskar hos Nice Boxes som ett bra exempel.

3. Förpackningen kan vara en del av identiteten

Det blir allt svårare att stå ut från mängden av företag på marknaden. Konkurrensen är stenhård inom många branscher. Med en väl vald förpackning kan företaget ändå ha chans att sticka ut. Det innebär rätt val av material, färger, design och typsnitt. Ett företag som vill förmedla ett intryck av att vara miljövänligt eller ekologiskt kan till exempel välja en ofärgad förpackning av återvunnen papp. Ett märke som vill förmedla en känsla av lyx kanske istället väljer en förpackning med högglans och text med guld- eller silverfärg.

4. Bevara kvaliteten

Det är ofta mycket viktigt att förpackningen förmår bevara produktens kvalitet och integritet. Inom livsmedelsindustrin är det viktigt att smuts inte kommer in i förpackningen. När man väl öppnat förpackningen är det ett plus ifall den går att återförsluta. Det höjer kvalitetskänslan och kundnöjdheten. För elektronikprodukter måste förpackningen lyckas skydda den känsliga elektroniken från stötar, väta och tryck.

5. En bra förpackning kan användas igen

Många kunder vill uppleva att produkten – inklusive förpackningen – tar hänsyn till miljön. Därför uppskattas det ofta ifall förpackningen går att återanvända. Det kan handla om att leverera skor i en snygg skopåse istället för en kartong. Ett annat exempel är den lyxiga kaffeförpackningen som får ett andra liv som snygg förvaringslåda i bokhyllan.